November 10, 2011

Trifle versi rajin

Assalamualaikum....

Last Aidiladha, my cousin punya anak bertunang...alhamdulillah dah pun selamat. Jadi awalnya saya pun dok pening la nak buat dessert apa untuk bagi pada my cousin ni. Mula-mula ingat nak buat kek coklat je tapi macam biasa biasa je so lastly i've decided to make trifle. Trifle yang saya pernah buat sebelum ni biasa dalam bekas besar tapi kali ni terpksala buat kat bekas comel-comel supaya senang tetamu nak makan. This is my first time ever buat trifle dalam bekas dadih tu. Not bad juga la..and paling penting menjadi. Trifle ni sebenarnya dessert yang mudah tapi bila dah buat banyak sampai 70 bekas lebih melepak juga dibuatnya...biasa buat untuk makan 2, 3 orang je ni untuk kenduri faham-faham jela kan...yang bestnya asyik tak cukup bahan. Saya ni memang bab menganggarkan bahan FAILED!Ada je bahan tak cukup. Mula-mula tak cukup susu cair, pastu pulak tak cukup fruit cocktail...Tak pasal-pasal kena keluar gi kedai lagi. Hai, memangla lepas ni kalau nak buat banyak-banyak kena kira betul-betul dulu baru buat. 

Oh ya, saya belajar buat trifle ni from sorang kakak nurse tempat kerja, kak syidah...trifle dia lagi meletops u'olls. Makan sekali rasa nak lagi nak lagi nak lagi..huhu, saya buat ada la sikit nak menyerupai macam dia buat, cewah...mana boleh lawan sifu..hehe. Ada juga rujuk resepi dari blog Potret Kasih milik kak Wana. Dia punya trifle cun melecun tak macam saya punya..hoho...minta cnp ya kak. Thanks to both pemilik resepi.Lebiu=)

Ok jom tengok resepinya...




Resepi Trifle (sumber dapur PotretKasih)


Bahan-Bahan:
  • 1 bungkus kek swiss roll
  • 1 kotak agar-agar segera (Lady’s Choice) – perisa strawberry---saya guna jenama NONA
  • 1 tin fruit cocktail
  • 2 sudu besar tepung kastard---saya suka pekat, jadi guna dalam 4 sudu
  • 3 sudu besar gula---ni agak-agak bukan ikut betul 
  • 3 cawan susu segar---saya guna susu cair
Cara:
  1. Campurkan tepung kastard, gula dan susu dan masak sehingga menggelegak dan kepekatan. angkat dan biar sejuk.
  2. Potongkan kek swill roll dan susun ke dalam bekas [kalau nak cantik..masukkan dlam bekas kaca..nanti nampak lapisan triffle ni] sehingga penuh.
  3. Kemudian ambil sedikit jus buah cocktail dan tuangkan keatas kek tadi.
  4. Tuangkan kastard tadi keatas kesemua kek sehingga rata.
  5. Taburkan buah cocktail keatas kastard tersebut.
  6. Bancuh agar-agar segera mengikut arahan yang telah disediakan dan tuangkan keatas buah cocktail tadi.
  7. Masukkan ke dalam peti sejuk.---lagi sejuk lagi best, hubby saya siap tambah ais lagi!hehe...
Yang sebenarnya saya buat memang tak ikut sukatan sangat..banyak ikut rasa dan tekstur yang kita rasa best. Yang saya buat untuk kenduri tunang tu memang la banyak, guna sampai 8 tin susu cair...so, memang kena agak banyak juga la.Penat buat banyak banyak tapi seronok bila tengok orang suka makan air tangan kita. Alhamdulillah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails