May 12, 2010

Cik Chole

Salam dan bismillah...

Selamat pagi semua...=)
"
"
"
"
"
Mulakan hari dengan senyuman...

Dah sarapan?Bekfas apa uols arini?Saya bekfas roti ngan kaya plus susu Anmum. Kat Malaysia ni common la kan kalau bekfas nasi lemak, roti canai, mee goreng, kalau dok pantai timo lagi la, pagi-pagi dah ada jual nasi berlauk, siap de nasi dagang--kalu makan mengantuk sampai tengahari tak boleh nak bukak mata. So, basically makanan kat Mesia ni memang susah le nak elak dari penuh ngan Cik Chole.

Sapa plak Cik Chole ni? Miss World? Miss Peagant? Ke, miserable?Cik Chole a.k.a Cholesterol

Saya bukan apa...saya dapat email dari MIMS.com(ini ialah nama website ubat-ubatan yang dokte2 selalu rujuk), tajuknya lebih kurang gini yg dah saya translatekan :

DOKTOR GAGAL MENGAWAL KOLESTEROL PESAKIT...LEBIH-LEBIH LAGI PESAKIT JANTUNG

Apesal dokte yang ko persalahkan wahai cik MIMS?

Kolesterol tinggi dalam darah memang the very the common dalam kita punya komuniti. Uols ingat sapa yang selalu de high cholesterol ni? Korang yang kurus-kurus tu jangan ingat kolesterol tinggi ni penyakit orang demuks je taw. Penyakit tinggi kolesterol ni lebih glemer dengan nama hypercholesterolemia. Pernah tak dengar kolesterol baik dan jahat? Kolesterol baik dikenali sebagai HDL-C dan kolesterol jahat kesian tak pepasal kena tuduh jahat dikenali sebagai LDL-C. So, maknanya kolesterol bukanlah musuh dalam badan kita. Semua orang mempunyai kolesterol, cuma tinggi atau tidak. Kita tetap perlukannya sebab ia penting untuk pelbagai fungsi dan metabolisma dalam badan tapi dalam kuantiti sederhana---diulang SEDERHANA.  Kolesterol tinggi lebih merujuk kepada LDL-C. Ia boleh menyerang sesiapa saja, termasukla penulis belog ini.

Pentingnya kita mengawal kolesterol ni sebab dia ni sahabat baik yang selalu berjimba-jimba dengan atherosclerosis(salur darah tersumbat). Siapa pula atherosclerosis ni? Dia ni mak kandung kepada penyakit-penyakit seperti heart ischemia and infarction(serangan jantung), stroke(angin ahmar) dan peripheral vascular disease(gangrene dsb). Penyakit ini especially heart attack juga lebih dikenali dikalangan masyarakat sebagai penyakit orang kaya. Orang-orang kaya diluar sana jangan marah ye, ini bukan saya cakap, orang lain cakap...hihihi. Tapi orang tak kaya pun boleh kena...sebab macam saya bgtau tadi sesiapa pun boleh kena.

Alamak, camna nak kurangkan kolesterol jahat ni? Nak kena makan ubat ke? Ubat memang kena makan, tapi, ubat diberi biasanya kepada orang yang high risk(pernah dapat serangan jantung atau stroke) dan orang yang kolesterolnya tak turun-turun degil sgt setelah mengamalkan diet yang betul. So, diet yang betul ialah satu cara untuk mengurangkan kolesterol dalam darah.

Macamana nak elakkan kolesterol dalam makanan? Kebanyakkan makanan especially dari haiwan dan produk-produk tenusunya memang ada kolesterol. So, memang susah nak elak sebenarnya. Cuma, kena bijak. Jangan makan melebihi apa yang sepatutnya. Berpada-pada. Dan, ada beberapa makanan juga yang terkenal sebagai makanan menurunkan kolesterol seperti oat,ikan(mackerel, salmon),kekacang dan soya. Saya takkan elaborate panjang, kalu nak tau lagi makanan apa yang boleh kurangkan kolesterol silala tanya Encik Google ya kawan-kawan. So, semuanya terpulang kepada kita, kalau rajin amalkan insyaAllah kurangla kolesterolnya tu....Jangan lupa juga, check kolesterol korang sekarang kalau tak pernah check. Puasa dulu ya malam sebelumnya, jangan main terjah je klinik nak check kolesterol tapi tak puasa.

*En Hubby pesan kat saya semalam...
masak lemak lemak ni seminggu sekali je, buat sup-sup, masak bening, tomyam, bakar-bakar...
umur kita dah makin lanjut, kena mula makan yang sihat-sihat, kurangkan minyak dan lemak
Ok bos!*



3 comments:

dokterFaryn said...

biasa lah, semua pun nak salahkan dokter.

occupational hazards betul.
hehehhe :)

Unknown said...

occupational hazards?kihkihkih..

Dr Singa said...

ketamm...sedappppp...
udang...sedap....
tambah lak ada nasik lemak....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails