May 22, 2010

Kek Coklat Moist

Salam dan bismillah...

Esok ada tamu nak datang
kakak sepupu saya dari JB
anak dia ada konvo kat UiTM
petang tadi mengodek barang2 kat dapur
cocholate bar ada lagi, koko vanhouten pun ada
so terhasillah kek coklat moist saya, ini versi bakar
"
"
"
 letak colourful rice, buat tak nampak je ek yang sememeh kat tepi tu, maklumla chef handal

kureng sikit moist nya, terlebih dos paracetamol tepung kot

 macam biasa, orang pertama yang setia test setiap air tangan mama
bukan main lagi sopan duduk bersimpuh

sedap mama..wah vangganya...kuikuikui



6 comments:

amar haziq said...

sedapnye..sampai budak kecik tu pun tersengih je bila makan..huhu

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

nak jugakkk~

Nia said...

uiii,..mesti sedap tu! tengok gambar pun terasa kesedapannya sampai sini..hehe

sirna said...

ala gengs, saya tak pro pun, saja suka main masak-masak..sigh

DrSinga said...

QC oleh si kecik..

sirna said...

Ini resepinya ya:

KEK COKLAT MOIST

Bahan-bahan

1 ½ cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu teh garam halus
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
(Campurkan semua bahan diatas dan ayak 3 kali)
1 cawan minyak jagung
1 ½ cawan gula halus
1 cawan susu cair
2 biji telur
1 cawan air panas mendidih

Cara-cara :-
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah.
2. Gaulkan minyak jagung dengan gula sehingga sebati.
3. Masukkan telur dan gaul lagi hingga sebati. Masukkan susu cair dan kacau rata.
4. Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit dan gaul hingga
sebati.
5. Campurkan air panas mendidih dan gaul lagi hingga sebati.
6. Tuang pada tin pembakar yang telah disapu minyak jagung. Bakar sehingga masak. Untuk
pastikan kek masak ialah dengan cara cucukkan lidi penguji. Bila lidi keluar bersih bermakna
kek dah masak.
7. Sejukkan dan hiaskan dengan coklat topping.

P/S : Tidak boleh menggunakan mixer. Apabila menggaul hendaklah gaul semua bahan dalam satu putaran sahaja. Kek harus dibakar sebaik sahaja sesudah mencampurkan air panas ke dalam adunan.

Selamat mencuba kawan2=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails