May 18, 2010

Badi mayat

Salam dan bismillah...

Semalam saya gi melawat...
FIL kakak saya passed away, umo dah 70++
Cause of death: Pneumonia with sepsis
Tu yang saya senyap semalam...

Balik dari melawat, hubby suruh mandi dulu
Jangan pegang baby terus, mandi dulu...
Kenapa?Dia x cakap, tapi saya saja je, padahal memang dari kecil saya tahu sebab tgk mak saya setiap kali balik melawat orang meninggal mesti mandi dulu pastu basuh terus baju yang di pakai..
Betul ke ada badi mayat?

Entahla, saya kat hospital pun pegang mayat/dead body/jenazah ni dah macam pegang patient biasa. Yelah, setiap kali saya berdepan dgn patient yang nazak, of coursela perkara pertama yang saya buat resuscitation. Tapi, tak semua resuscitation saya berjaya. Kebanyakan berakhir dengan pronounced death. So, bila dah gitu saya kena pegang la kan sebab nak make sure patient dah betul-betul meninggal. Tapi saya pegang pakai glove la kan. Balik rumah, memangla saya mandi sebab dah petang. So far, alhamdulillah belum pernah lagi saya dan keluarga experience terkena 'badi mayat'. Seram sejuk ke? Or histeria? Entahla...Bila gi melawat tu saya bukannya ada sentuh jenazah...Saya telah menggoogle beberapa maklumat tentang badi mayat--kebanyakkan berkisar tentang keadaan orang atau orang sekelilingnya yang hidup macam serba tak menentu(cth: nampak bayangan mayat tu, seram sejuk, jadi penakut, kalau bayi akan menangis tak berhenti)

Kalau ada sesiapa yang arif, saya harap betulkan saya.
Kebanyakan ustaz cakap badi mayat ni bidaah dalam islam..Saya setuju dengan ini sebab pada saya seseorang yang dah meninggal terputus hubungannya dengan dunia. Yang penting kita bertawakal pada Allah, dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita akan kembali.

Al-Fatihah...
"Ya Allah, anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah…" semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a’lamin…"



7 comments:

Dr Singa said...

ha ah kan....
dulu2..time dok resus ...dok bergelumang... takde pun pikir benda2 ni...

Unknown said...

tula, dah bertahun pegang mayat, tak pernah la lg kena so called "badi" tu...

Yana Mohamad said...

Hari ni baru saya tau yang Sirna ni sebetulnya doktor hikhik...

Waaaa bangga sposen leh kawan ngan doktor hekhek...

Hurmmm saya tak tau cane keadaannya yang biasa orang duk sebut badi mayat..

Tapi penah dulu terjadi pada malam lepas kematian mak sepupu saya..dimana sy tengok mayatnya pada siang hari,tapi tade la tengok wajahnya sebab org tak bagi buka maybe mayat dah teruk sangat kot (excident)..malam tu saya rasa cam dia ada berdekatan ngan sy jer...memang ingat sesangat kat dia...sampai tak leh tido...

Nia said...

uik...dulu kalau balik ziarah org meninggal mesti roomate suruh tukar baju sblm masuk bilik.

Unknown said...

yana, nia---tula, kite rasa ia sebenarnya ada kaitan dgn semangat kita, kalu org lemah semangat yela mesti teringat-ingat je kan...

ena said...

setuju..
rasanya takde apa la..

mak saya meninggal masa anak saya baby. sepanjang petang, malam sampai esok pagi saya dok sisi jenazah. usap pegang mandi cium jenazah etc... tapi takde apa lah badi ke apa tak adalah. saya setuju tu bidaah..

org melayu ni kretip kan.. haha

Unknown said...

tula ena, semuanya bergantung pada kepercayaan kita, kalau kita percaya dan asyik fikir jadilah so called "badi mayat" tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails