January 5, 2012

Sedapnya Talapia segar dari sungai

Salam semua...

Nak cerita tentang talapia.Talapia ni sejenis ikan sungai. Ada setengah orang kurang gemar.Tapi saya suka sangat!Tapi suka ikan sungai yg memang dari sungai duduknya,bukan dibela dikolam..Kalau dr kolam memang saya tak makan sebab berbau hanyir sangat biasanya.

Ini dari sangkar di sungai pahang belakang rumah ayah mentua. Sebenarnya ada juga patin tapi patin tu masih kecil lagi. Kalau saya patin suka masak tempoyak dan talapia suka goreng atau bakar. Masak stim limau pun sodapppp.Segar tau baru je naik ni my fil ambil dan terus siang.






7ekor semua sekali!Kami buat 2 jenis lauk iaitu talapia masak gulai tempoyak dan talapia goreng 3 rasa. Makan satu family berebut rebut time panas panas sungguh seronok.


Sebelum digoreng...ni memang tak masuk peti sejuk pun...lepas siang terus cuci bersih dengan air asam dan garam kunyitkan...


Inilah versi goreng 3 rasa...gambar tempoyak boleh hilang pulak. terdelete lah..huhu...

Siapa suka makan ikan sungai angkat tangan tinggi tinggi!:)
Published with Blogger-droid v2.0.2

9 comments:

kasihredha said...

akak suka masak asam pedas...perrghh

kakcik said...

Pernah dapat ikan ini dari kawan yang tinggal di Temerloh. Kakcik buat masak kukus. Sedap juga. :)

Lilly said...

huih... msk tempoyakkkk.. mabeles...


teruih tingat mkn patin msk tempoyak kt sg tembeling, ku hirup kuahnya mcm mkn sup.. aduihhhh

~najwa~ said...

tak pernah makan talapia msk tempoyak **walhal duduk perak ;)


talapia segar, goreng garing memang umpphh!

Mama2Q said...

kat umah saya kat kampung dulu2 ada kolam bela, tapi tak hanyir sgt, sbb tak bagi mkn benda pelik2..mkn makanan dia jer...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

I tak pernah mkn/masak tempoyak patin... org kata klu kurang skill, ikan tu akn jd hanyir & buat org loya, ya ke?.. terus takut nak try masak walau keinginan nak mkn tu ada.

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina boleh makan ikan ni, kalau kena gaya masaknya. kalau ikan ni dimasak terlebih manis, memang susah nak masuk tekak cik ina.ikan ni buat sambal cili api pun sodapkan: )

A D I A said...

Ikan ni kalau nenek I dapat dia akan buat pekasam, sedap u, I suk a makan. Buat tak reti la.

trendy baju anak said...

artikel tulisan yang baik,,nice post slam kenal

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails