April 17, 2011

Gila membaking

Salam dan bismillah...

Actually sejak dua menjak ni saya suka benor membaking atau dalam bahasa pasarnya kita bakor , kita bakor..hehe=)

Maklumla, nak memantapkan skill buat kuih kononnnya. Kuih melayu tradisional pun belum berapa nak pass lagi dah sibuk saya nak try kuih omputih bagai. Kuih muih, dessert dan makanan ni bagai dah sebati dalam diri saya sebab mak saya pun besarkan saya dulu jual kuih je. Seawal 4 pagi bangun buat kuih. Sebelum tu pernah buka kedai makan masa saya belum lahir tapi kena tipu dengan orang dan bisnes lingkup. Lepas bisnes bungkus mak balik kampung dan menyara kami dengan jual kuih. Kadang mengalir air mata saya bila kenang susah payah emak besarkan saya. Ya Allah, rindunya kat emak saya sekarang...waaa...

Ok, berhenti beremo ya cik Ladysirna

Saya perasan saya jadi addicted kat membaking ni sejak pregnantkan Muaz lebih kurang 5 bulan masa tu. Sebabnya, en hubby dapat cabutan bertuah oven@ketuhar masa Family Day sekolah dia. Memang masa tu saya berangan nak beli oven dah tapi tak terbeli-beli. Tak sangka angan-angan saya bertukar jadi durian runtuh. En hubby kalau bab lucky draw memang selalu bertuah tau. Murah rezeki alhamdulillah...

Lepas dapat oven apalagi saya la orang paling gumbira sekali. Start situla saya bereksperimen dengan buat macam-macam jenis dessert, kek dan kuih. Paling terbaru roti..hehe...Sebelum tu saya suka juga memasak-masak dan buat dessert tapi takla sampai setiap minggu. Maklumla orang kerja gomen ni bukan ada banyak masa pun tambah pulak sibuk je memanjang.

Sebenarnya kepuasan memasak ni sukar di gambarkan. Kita rasa seronok bila dapat sediakan makanan untuk family sendiri. Lagi-lagi kalau dipuji. Bukan riak ke takbur cuma kita rasa puas sebab kita tahu air tangan itu yang terbaik. Paling penting ia bersih, berkhasiat dan tidak banyak perasa tambahan yang tak baik untuk kesihatan.

Biarla kadang rupa makanan tu tak berapa nak cantik tapi kalau dah rasa sedap, bak kata en hubby yang penting masuk perut kenyang.  Mak saya selalu pesan air tangan seorang ibu tu yang akan buat anak-anak terkenang kenang gila bayang . Macam saya terkenang-kenang pajeri terung mak saya yang terbaik wok...Air tangan kita juga yang menambat hati suami.  Sebab tu orang tua ada berkata, perempuan belajar tinggi mana pun akan ke ceruk dapur. Dan saya setuju dengan bidalan ini.

Okla, sebelum kelaut saya menulis baik saya stop sini yek. Selamat Hari Ahad dan senyum selalu=)

3 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

I agree with you! Air tangan kita itu umpama magic yg melambai2 mereka pulang ke rumah.

Unknown said...

masak apa pagi ni MM?

magic?hehe...betul!sokong!

Unknown said...

dulu ms mula2 kawin hb slalu ty, "nape abg msk tak rasa mcm cyg mskk..??"

dgn kondifen jawab..."cyg msk dgn kasih sayang.."

hahahaha.. agree with u!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails