April 22, 2010

Kamu marah?

Salam dan bismillah....

Marah? Sapa tak pernah marah angkat tangan?
---Orang tak pernah marah ni ada penyakit---penyakit takda perasaan

Semua orang ada perasaan, perasaan ada macam-macam2..perasaan marah salah satu jenis perasaan yang tak baik, tapi tak berdosa pon kalau ada perasaan tu, cuma perasaan marah itu kenala pandai dikawal...
Agar marah tidak menjadi barah, bila jadi barah maka tergolonglah kita dikalangan orang-orang yang rugi dan dimurkai Allah..(aiseh, macam ustazah pulak saya bercakap ni)

So, tak boleh marah ke?Boleh, tapi ada batasnya, ada caranya. Orang yang gagal mengawal kemarahannya adalah orang yang paling rugi. Saya ambil kata Imam Al-Ghazali yang menyebut:
" Marah itu ibarat api dalam sekam"



Kenapa ya? Saya pernah marah, malah setiap hari boleh dikatakan ada perasaan marah, macam tu juga dengan orang lain. Kena marah pula lain cerita, tu membawa kepada perasaan sedih pulak. Tapi kalau anda sendiri yang marah? Kenapala sirna bercakap pasal marah ni....?

Akhir-akhir ni saya selalu rasa nak marah, entahla, mungkin sebab dah lama sangat tak duduk rumah lama-lama, jaga anak..tambah pula mikael semakin besar, makin banyak pula akalnya...ada saja yang dibuatnya, sepahkan buku, sepahkan mainan, tumpahkan air,  baling barang, main barang-barang atas meja solek mama dan buang dalam tong sampah, usik pukul adik, lain dengan tantrumnya yang tak menentu tu...Ibu mana tak marah? Tipu kan kalau tak marah, tapi kalau dah namanya budak..kids are just a kids, don't expect them to behave like adults! Itu belum kira soal marah bila dengar berita-berita tak enak di TV macam kes-kes buang bayi, dera budak...Marah juga. Sinonim betul marah denganku! Tapi tula, senjata yang ada nak kawal kemarahan tu hanyalah SABAR...Ingat Tuhan..Islam sendiri menganjurkan kalau kita marah, first basuh tangan, still marah lagi, ambil wudu', marah lagi, mandi, marah lagi, solat! Mudahkan?

Saya nak share jugala beberapa cara lain controlling your anger, ini saya google dekat life optimizer

1. Take a deep breath
 
2. Drink a glass of water

3. Take a bath

4. Don’t speak while you are angry
When angry, count ten before you speak; if very angry, a hundred.
Thomas Jefferson
5. Listen to what people say

6. Take a walk


7. Pray or meditate

8. Listen to calming music

9. Have realistic expectations

10. Realize that nobody is perfect

11. See from the other person’s perspective

12. Tell a wise friend

13. Look at the positive side

14. Exercise


15. Learn to forgive

16. Think in long term


@Mikael sekarang hari-hari tantrum, tanpa ada punca, ikutkan hati memang marah. Apa yang saya buat take a deep breath, dukung dia dan letak dia kat sinki tengok air mengalir, takpun bagi makanan favourite dia---chocolate.It really works!@

2 comments:

transformed housewife said...

Knur faham tu. kalau dilayan perasaan marah boleh jd depressed.

Unknown said...

betul tu kak nur, kena byk sabar...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails