January 8, 2013

Sesi bersama Mikael

Assalamualaikum semua...:)




Suka bukan main. Wajah gembira Mikael.  Ceritanya begini. Bawa Mikael ke pasar malam haritu. Biasalah nama je pasar malam tapi kami pergi petang lepas Asar. Masa pusing pusing tu seperti biasa ramai la peniaga yang menjual permainan kanak kanak ni kan. Jadi, bila pergi pasar malam bawa duit RM 10 memang tak cukup. Kesimpulannya, jangan bawa anak pergi pasar malam selalu supaya wallet anda tidak cepat nipis. Bahaha...



Dalam banyak banyak permainan, jigsaw puzzle yang dipilihnya. Adoyai anak, ini puzzle orang tua macam mama pun pening nak main. Masa beli ni dah terdetik dalam hati habislah jawabnya mama yang kena main dengan Mikael. Dahla puzzle ni kecik kecik. Balik rumah tak sempat nak makan dah sibuk nak main. Mujur dengar cakap dan setuju untuk main esok. Punyalah teruja.

Seperti yang di jangka, esoknya lepas je sarapan terus di ajaknya saya main puzzle. Tak sabar dah. Sebenarnya saya pun seronok sebab main puzzle ni boleh uji ketajaman mata dan kesabaran jiwa. Hihi. Jadi, untuk permulaan saya pilihkan Mikael satu persatu puzzle tu dan suruh dia letak sendiri mengikut yang dia rasa padan. Letihla juga menunggu dia mencari padanan yang betul. Dekat satu jam nak bagi habis. Saya pun pening mabuk laut.

Dah hampir nak siap.  Memang budak penyabar. Saya pula yang letih  menolong dia.


Bila Mikael dah buntu sangat dan tak jumpa padanan yang betul, sayalah yang tolong dia. Mula mula main, memang saya banyak tunjuk, tapi lepas 2 3 kali main, dia dah tahu dan cepat je buat.



Dah siap. Ben10. Kesukaan dia. Punyalah lama melayan dia main. Tu pun ada berhenti kejap kejap sebab menyusukan baby Mifzal. Lain kali kena beli jigsaw puzzle yang besar sikit supaya tak penat nak mencantumnya. Haha. Lesson to learn for mama.

6 comments:

A D I A said...

woo jigsaw puzzle kalau yg kecik2 tu mmg pening skit. lenkali beli besar2.

Nia said...

saya ade beli untuk Diha, tapi besor jigsaw puzzle dia, untuk budak2 macam dia..hehe

Kakzakie said...

Bagus main puzzle ni sebab dia merangsang minda anak.

Syida said...

weols mmg mengharamkan anak2 ke pasar malam.kalau da besar, bole pegi.

Papa Mifz said...

main puzzle nih uji tahap kesabaran kita...hehe

LYAfrina said...

wah..bgusnyer.. dia leh siapakn.. asya aritu wak sparuh.. sparuh lg mama dia lak kena siapkan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails