February 15, 2013

Oh, sudah 3 minggu

Assalamualaikum...

Hari ni dah masuk hari ke 22 makan ubat. Syukurlah dah takda side effect gatal gatal macam haritu. Cuma kadang ada rasa loya dan pening sikit kalau lambat sangat breakfast selepas makan ubat.

Oh, pada yang tak tahu apa benda saya merepek, boleh baca entri ini. Buat mama2q yang bertanya tentang rawatan yang saya lalui, saya tak dots di hospital tapi dots kan diri sendiri dan hubby tukang sign. Sigh. InsyaAllah, saya takkan ponteng makan ubat. Saya nak sembuh cepat! Biasanya untuk mengelakkan lupa, saya selalu ambil ubat selepas solat Subuh. Senang sebab waktu tu memang perut tengah kosong. Oh ya, dots tu singkatan untuk directly observe treatment strategy sebab rawatan untuk TB ni lama, jadi untuk mengelakkan pesakit skip atau ponteng makan ubat pesakit perlu datang ke mana mana pusat kesihatan terdekat dan makan ubat depan MA/nurse.

Apa yang boleh saya simpulkan, selepas beberapa hari je makan ubat, batuk saya terus berkurangan dan hingga kini batuk dah almost tiada. Badan pun rasa sedikit segar, dah takda seram sejuk macam selalu dan dah tak pernah berpeluh waktu malam. Cuma yang paling ketara 2 minggu pertama sakit di bahagian rusuk kiri bawah jadi makin kuat. Even tarik nafas atau bergerak sikit pun sakit. Memang saya ada sedikit effusion(air dalam kantung paru-paru) di sebelah kiri. Tapi syukurlah sekarang dah makin berkurang sakit tu.

Memang 2 minggu pertama tu saya pun dah jadi macam ninja. Setiap masa pakai mask.  Biarlah saya sorang sakit. Risau sangat kena pada anak anak, suami dan maid. Moga Allah lindungi mereka. Sekarang rasa risau dah kurang sikit sebab dah lepas contagious phase. Mask pun dah tak pakai sangat. Hihi. Sesak la hai. Teringat dulu waktu saya bertugas di wad TB ada masa saya culas memakai mask sewaktu ward round. Degil. Confident sangat. Huu..

Tapi kan ada satu hikmah paling indah iaitu breastfeeding masih diteruskan seperti biasa. Mujur antiTB compatible dengan breastfeeding. Syukur rezeki baby Mifzal masih ada. Production juga tidak pernah mengecewakan. Hinggakan haritu ada stok frozen EBM yang terpaksa dibuang kerana sudah expired. Sekarang pun sebab duduk rumah banyak direct feeding saja. Baby Mifzal refuse botol kalau mama ada.
Nantilah saya tayang gambar stok EBM saya. Hihi. Saja nak menaikkan semangat untuk terus menyusukan dan menyokong penyusuan susu ibu.



11 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Harap2 lekas la sembuhnya.
Aamiin...

Mama3Q said...

hihi takpelah DOTS sendiri asal tak ponteng...diaorang confident bg bwk balik sbb dokter kan..

Dr Singa said...

chop..

kan boleh dapat 6 bulan MC kan?
kalau TB?

Kakzakie Purvit said...

Kena cekal kalau selalu bagi consultation pada pesakit bila diri sendiri sakit kena pantau sendiri. Kakak doakan moga cepat sembuh...

ellynadyra said...

teruskan BF, saya sokong BF selamanya! nanti nak layan entry lama2 awak la, sebab baru2 ni my uncle positif TB.....salam kenal!

nadz said...

Assallamualaikum,
Salam ziarah anakanda,
Semoga akan segera sembuh.
Tahniah kerana menyusukan anak. Mama nadz juga sentiasa menyokong anak mama menyusukan bayinya. Mama nadz sentiasa menyajikan makanan yang bagus untuk membanyakkan air susu.Alhamdulillah

Syida said...

get well soon!
kamon bf mom!!

bole dapat cuti 6 bulan?

Ujie Othman said...

doc ya? mujur jugak, sng sbb ada ilmu. moga cpt sembuh ya.

Dr K said...

Yup...tertanya soalan yg sama macam Doc Singa tu....

Unknown said...

@DrSinga and DaddyZZ

Tu dulu kot, sekarang ni diaorg bg MC base on direct smear after treatment

nurbijen said...

Alhamdulilah, seronok dengar perkembangan positif ni... semoga cepat2 free from TB :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails