March 27, 2010

Kelahiran yang dinantikan(Part 2)

Ini sambungan dari part 1 kelahiran yang dinantikan entri sebelum ini.
Lagi pictures baby Muaz…










Selepas je masuk wad, satu hari tu saya kerap kejutkan baby untuk menyusu. Breastfeeding first 24 hour is really crucial, I always bare that in mind. I was so excited and adamant to breastfeed him, tapi memang pethidine was a real killer, baby still very sleepy. Then, sampai ke petang dia tak pass motion and pass urine. Saya agak risau. Tak sabar nak balik satu hal juga. Incharge doc bagitau saya yang saya boleh balik lepas baby kencing berak. Saya tunggu je..Akhirnya, dalam pukul 7 petang camtu barulah dia pass his first meconium and urine. Lega saya, yeayy, boleh balik. Apalagi, saya terus bagitau hubby dan bungkus balik umah malam tu juga(hehe, takmo tido wad).

Kat rumah, baby tetap sleepy lagi. Sedaya upaya saya kerap kejutkan dia, every 2 hour untuk breastfeed. Esoknya barulah Muaz kurang sleepy dan senang nak kejut. Bruises mark kat muka dia pun makin kurang. Bermulalah confinement period saya. Kali ni rasa sakit uterus nak mengecut kuat sangat, sakit tu rasa sampai hari ke 7. Badan saya pun sakit2. Saya mula berurut hari ke 3. Saya berurut dengan Mak Dayang, dia ni very nice and soft spoken, umur dah 62tahun tapi macam baru awal 50an. Awet muda tu. Dia urut pun best dan tak sakit.

Hari ke 4, saya notice yang sclera(mata putih) Muaz macam kekuningan. Ya Allah, anakku jaundice!Sedihnya, saya terfikir, adakah sebab saya kurang susukan Muaz masa awal kelahirannya?Ah..sedapkan hati, semua ni ujian Allah. Hubby plak ada exam esoknya, saya bagitau dia then dia cakap nak gi spital ke, saya suruh tunggu dulu. Hari Isnin tu pagi2 lagi saya dan hubby bawa Muaz ke HKL. Paeds MO tu tengok je, terus dia bagitau saya, clinically looks like his bilirubin more than 300, definitely need an admission. Dia terus suruh saya n baby masuk wad untuk start phototherapy. Pastu baru ambil darah. Time ni la yang haru bagai, Muaz kena cucuk 2 kali! Poor baby Muaz, staffnurse tu minta maaf kat saya coz first cucuk tak dapat, ahah, baru saya paham perasaan parents2 yang mempunyai anak yang sakit. Speechless, but can help it. Barulah saya sedar kenapa saya memang tak suka paeds division sebab saya tak sanggup tengok dan cucuk baby2 yang kecik tu. Saya tidak dilahirkan untuk jadi doktor kanak2. Huhu..

Maka, berkampung lagi saya di wad. Muaz diletakkan di bawah single photo. Kena pakai “spectacles” lagi dan pakai diaper je. Kesian baby Muaz..



 tangan muaz yang kecil yang dah "selamat" di cucuk oleh staffnurse...


Paeds yang tengok baby bagitau yang baby boleh balik kalau serum bilirubin dia less than 260. Saya tunggu je result tu sampai petang. Dalam pukul 7pm baru result balik. It was 244. Apalagi, hati berbelah bagi juga, tapi saya tak boleh nak dok wad lama2, maka malam tu juga saya balik. Hopefully bilirubin Muaz dah makin berkurang selepas phototherapy sehari tu. Alhamdulillah, lepas berapa hari nampak dah kurang sikit kuningnya.

Sekarang makin senang menjaga dia, sometimes tak payah pun kejutkan dia akan bangun sendiri every 1.5-2hours untuk breastfeeding. Mandi pun tak takut, in fact he likes water. Mikael pun dah makin pandai kiss and sayang adik..cuma kekadang, ada  la juga ciri2 dengki dan cemburu tu keluar..I try the best to show him that i love him not more or less than his lil' bro..


5 comments:

iena hamdi said...

alah cumel nyer baby boy ni..

tahniah n selamt yer... teruskan usaha menyusu ibu pada baby muaz... u can do it.. kalau dalat sampai umur dia 2 thn lagi bagus...

buleh dapatkan info tentang susu ibu dr prg yg berpengalaman.. jgn dengar pendapat dr org yg tidak menyusukan bayi... selamat maju jaya..

Yana Mohamad said...

Tahniah dah bersalin pun hehe..lama tak jenguk kat sini...baru hari ni leh follow awak jugak =)

kiranya skrg ni dalam pantang lagi ke?bila lahirnya baby Muaz yang comey+cute ni?

Unknown said...

thanks ina..insyaAllah, memang berazam sesangat nak fully breastfeed Muaz, moga dipermudahkan..

Unknown said...

yana,thanks ya=) sekarang dlm pantang lagi..baby Muaz lahir 10/3...

nurulhuda said...

Ella..sma lah kiter dh ada 2heroes dlm umah..k.udak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails