November 19, 2009

..:: Zuriat::..

Kandunganku dah masuk 23 weeks 3 days..cepat betul masa berlalu. Si kecilku Mikael pun dah menginjak ke 1 tahun 8 bulan, seems like he can't wait for his brother coming out from my tummy.Hari2 rasa teruja sebab dia akan mencium perutku yang semakin membesar ni, mcm dia faham je yang adiknya sedang membesar didalamnya..Naluri semulajadinya itu buat mama rasa terharu, kadang hampir menitis airmata *kagum ngan anugerah kurniaan Tuhan*...Anak2lah sirna dalam hidupku, dulu2 time bergelar anak dara pernah juga terfikir susahnya nanti bila dah berkeluarga dan punya anak, mesti kelam kabut hidup..tapi sekarang aku rasa amat2 bahagia, sibuk macammana pun, atau penat macammana pun family is my priority. Aku org paling happy bila dapat tahu yang aku mengandung lagi,same goes to hubby, pd aku ni pendapat aku la, anak ramai tu umpama jalan2 dan lorong2 untuk kita menuju kebahagiaan abadi di akhirat nanti, provided kita didik mereka dengan penuh kasih sayang, ilmu duniawi dan ukhrawi yang mencukupi, sebab tu aku rasa marah sangat bila dengar berita pasal kes2 buang bayi dan bunuh bayi nie. Paling menyentuh naluri keibuanku bila mereka bungkus sampai lemas baby tu dan bila dijumpai dahpun mati. Kalau baca paper pasal berita tu aku rasa macam nak koyak2kan je paper yang takda salah silap ngan aku tu...Aku betul2 tak paham kenapa dalam dunia ni makin ramai manusia yang bermukakan orang tapi hati seperti binatang..ops pembetulan *binatang pun baik dan sayang anak* lebih layak kita kata hati seperti syaitan..Aku ramai kawan dan saudara yang dah bertahun2 kahwin dan mengharapkan zuriat tapi masih belum dapat2.Mereka dah cuba macam2 rawatan tapi rezeki masih tak menyebelahi mereka.Ramai juga especially saudara2ku bertanyakan kaedah perubatan, aku yang memang bukan pakar dalam bidang O&G ni ada jugalah bagi dan kongsi ilmuku yang tak seberapa ni dan suggest a few options buat diaorg selain bagi galakkan agar mereka terus berusaha dan berdoa. Allah menguji manusia ni macam2 cara, lain org lain pula ujiannnya.Buat mereka, jauh disudut hatiku, aku juga berdoa agar suatu hari nanti Allah mengabulkan doa2 dan usaha mereka agar mereka turut merasai nikmat dan naluri keibuan seperti yang aku rasai saat dan ketika ini...Sesungguhnya, zuriat itu adalah harta yang tiada jual belinya, semoga zuriatku nanti jadi insan yang berjaya dan sentiasa dalam redhaNya

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails